Wednesday, September 25, 2013

13 JAM A380



13 JAM A380

Hasil karya seni
Hasil penulisan Evelyn Rose..

Best giler baca Novel ni sampai terdetik dalam hati nak melihat sendiri akan keindahan dan kecantikkan MAS A380...perghhh memang cantik sangat...Mas A380 sudah lama ada,cuma kita tak mengetahui secara lanjut tentang kelebihan dan keselesaan yang terdapat dalam A380, melainkan yang kita sedia maklum bahawa ini adalah kapal terbang yang besar di negara kita dan mempunyai dua aras, iaitu aras pertama yng di duduki oleh kelas pertama dan kelas ekonomi manakala aras atas pula dimonopoli oleh business class dan Economy Class...

tak percaya?...ce korang tengok gambar ni?...

  





ni tangga nak naik tingkat atas....best tak?...dengan cahaya lampu yang malap ala-ala romantik gitu... :)



Yang ni pula business class...akak-akak Pramugari tu dengan senyuman yang manis menanti kehadiran penumpang-penumpang kapal memasuki dan mencari tempat duduk masing-masing...

yanh ni plakkk...tempat duduk First Class..nk taw y...kerusi tu boleh tukar jadi katil...best tak???..bestttt sgt...




skala saiZ Airbus A380 dengan Boieng 747...

sooo...u oulss..tgu apa lagi!!!!!...jom pakat ramai-ramai baca n cari novel 13 JAM A380..bila u uolss baca...seakan u uols merasai akan suasana di dalam Airbus A380...



Friday, September 6, 2013

Hiperaktif??...


HYPERACTIVE


Hiperaktif merupakan satu pola atau perilaku seseorang yang menunjukkan sikap tidak  pernah berdiam diri, payah untuk dikendalikan, tidak memberi perhatian dan akan bertindak mengikut kehendak dirinya sendiri yang disebut sebagai ADHD (Attention Deficit Hyperactive Disorders).

Anak hiperaktif selalu bergerak dan tidak pernah berasa puas dengan permainan atau barang mainan yang disukai oleh kanak-kanak lain yang seusia dengan mereka kerana perhatian kanak-kanak hiperaktif mudah beralih dari satufokus ke fokus yang lain. Mereka seakan-akan mencari satu permainan yang mampu menarik minat mereka tetapi mereka tidak pernah menemui permainan tersebut.Hiperaktif juga merujuk kepada kepayahan untuk mengawal diri sendiri supaya tidak melakukan perkara yang diluar kemampuan mereka. Contohnya ketika membuat keputusan dalam keadaan tertentu mereka tidak akan pernah memikirkan perkara tersebut dari sudut positif dan negatif sebaliknya mereka hanya melakukannya mengikut kehendak mereka sendiri.

Menurut kamus dewan edisi keempat telah mendefinasikan hiperaktif sebagai kanak-kanak yang terlampau cergas pergerakannya yang menyebabkan kanak-kanak tersebut sukar untuk dikawal. Hiperaktif juga merupakan satu masalah yang dialami oleh kanak-kanak. Kanak-kanak akan mengalami satu masa perkembangan yang memerlukan proses keseimbangan, pergerakan dan manipulasi. Keseimbangan merujuk kebolehan kanak-kanak mengekalkan kedudukan badan mereka relatif kepada tindakan graviti.Pergerakan adalah aspek yang berkaitan dengan tingkahlaku kanak-kanak tersebut.Manakala manipulasi adalah kemahiran kanak-kanak berhubung dengan objek di persekitarannya (Scrib, 2010).

Menurut Dr. Seto Mulyadi yang telah memberikan maksud tentang hiperaktif dengan mengatakan bahawa hiperaktif menunjukkan suatu pola perilaku yang menetap pada seorang anak. Perilaku ini ditandai dengan sikap tidak mahu diam, tidak dapat memberi tumpuan dan bertindak mengikut kehendak hatinya ataupun impulsif (Mohd Faldz Hj Ibrahim, 2007).

Menurut James Dabson pula dalam bukunya kendalikan ‘selagi mampu´ yang dipetik oleh Mohd Faldz Hj Ibrahim (2007) telah memberikan pengertiannya terhadap anak hiperaktif yang juga disebut hiperkinensis, kelainan kecil pada otak , kelainan impuls dan beberapa istilah yang lain mendefinisikan hiperaktif sebagai gerakan yang berlebihan dan tidak terkendali.


Bagaimana kita mengetahui seseorang kanak-kanak itu HIPERAKTIF?

Hiperaktif dikategorikan kepada tiga tahap iaitu kekurangan tumpuan, mengikut dorongan hati dan berkelakuan aktif.


Berkelakuan terlalu aktif
Tahap aktiviti motor yang tinggi iaitu sentiasa bergerak ke sana ke mari, berlari tanpa rasa penat, tidak boleh duduk diam dan sentiasa gelisah. Kanak-kanak yang berkelakuan seperti suka berlari, memanjat perabot dan tidak boleh berdiam diri juga tergolong sebagai kanak-kanak hiperaktif.
Kurang tumpuan
Tidak boleh menumpukan perhatian pada guru di sekolah atau tadika dan tidak berupaya menghabiskan tugas diberikan atau aktiviti permainan. Biasanya, mereka mudah beralih pandangan dari satu perbuatan ke perbuatan lain dan sering kali tidak mendengar apabila orang cuba bercakap dengannya. Mereka selalunya tidak boleh duduk bermain dengan lama seperti kanak-kanak lain.
Mengikut dorongan hati

Tingkah laku impulsif dan memenuhi kehendak diri dengan segera. Biasanya, mereka tidak suka menunggu giliran dalam permainan dan suka mengganggu orang lain. Tindakannya di luar kawalan, cepat berubah melakukan sesuatu dan tidak mengikut arahan.


Masalah ADHD cenderung berlaku pada kanak-kanak lelaki berbanding perempuan. Kekurangan tumpuan dan hiperaktif dalam kalangan kanakkanak menyebabkan mereka lewat menerima pelajaran dan membantutkan pencapaian pendidikan. Masalah ini kerap alami kanak-kanak prasekolah dan ia boleh menjejaskan pencapaian bidang pelajaran pada peringkat permulaan.
Kaedah rawatan dan cara menangani Cuba rawat perilaku hiperaktif menggunakan kaedah pengurusan emosi yang berkesan, seperti tidak meninggalkannya bersendirian bergaul dengan kanak-kanak lebih muda. Ada kemungkinan dia akan melakukan kekerasan seperti mencederakan kawan dan diri sendiri.
Jauhkan alatan berbahaya dan tajam supaya dia tidak mencederakan dirinya sendiri, tegur dan elak menunjukkan perbuatan kasar kerana kanakkanak hiperaktif mudah meniru pelakuan ibu bapanya.
Ibu bapa perlu tahu bahawa kanak-kanak ini memerlukan perhatian, kasih sayang yang lebih dan jangan merendah-rendahkan dirinya di depan orang lain hingga dia terasa tidak disayangi.Hal ini boleh memburukkan keadaan dan berisiko membuatkan kanak-kanak ini bertindak di luar kawalan.
Lazimnya, kanak-kanak hiperaktif melakukan sesuatu tanpa memikirkan orang lain di sekelilingnya, cuma ikut hatinya saja dan suka bermain bersendirian.Jika tidak diubati, berkemungkinan penyakit ini akan berterusan hingga mereka dewasa. Mainkan tanggungjawab anda sebagai ibu bapa dan lakukan yang terbaik buat anak anda. 
Antara sikap kanak-kanak hiperaktif
*  Degil
*  Suka membantah
*  Suka melanggar peraturan terutama di sekolah
*  Mudah leka dan tidak memberi tumpuan terhadap sesuatu hal

*  Sering kali merasa tidak puas hati
*  Sering tertekan
*  Menghadapi masalah dalam pelajaran dan hubungan sosial
              *  Cepat takut dan risau


Faktor yang menyebabkan HIPERAKTIF..
1.  Faktor neurologi
Hiperaktif lebih kerap didapati pada bayi yang lahir dengan masalah pralahir seperti proses bersalin yang terlalu lama, keadaan bayi semasa lahir yang tertekan, lahir dengan forcep dan lain-lain kesulitan yang bersangkutan dengan ibu yang hamil seperti ibu mempunyai tekanan darah tinggi, bengkak kaki dan kandungan protein yang tinggi dalam air kencing. Di samping itu, faktor-faktor yang bersangkutan dengan bayi dan ibu yang berpengaruh dalam melahirkan anak yang Hiperaktif, misalnya bayi yang lahir rendah berat badan, ibu yang masih muda, ibu merokok dan minum alkohol.
2.  Faktor makanan
Bahan kimia yang terdapat dalam bahan makanan dipercayai boleh menyebabkan symptom ini, contohnya bahan pengawet, bahan pewarna dan gula tiruan. Kanak-kaank yang terdedah secara berpanjangan kepada bahan makanan yang beracun juga didapati cenderung menunjukkan ADDH. Ada juga ibu bapa yang melaporkan bahawa gula juga mempunyai kesan terhadap anak-anak mereka yang Hiperaktif.
3.  Faktor alam sekitar
Pencemaran alam sekitar seperti takat radioaktif yang tinggi di udara, industri pelebur bateri dan industi yang menggunakan bahan kimia yang berbahaya boleh meningkatkan kadar hiperaktif kanak-kanak. Ini disebabkan kerosakkan otak yang berlaku. Contohnya kanak-kanak yang terdedah kepada cat yang mengandungi timah di bangunan-bangunan lama dan kilang-kilang radioaktif yang menyebabkan darah kanak-kanak yang berkenaan mempunyai timah dan raksa. Darah ini kemudiannya akan mengalir ke otak yang akhirnya menyebabkan kanak-kanak mengalami simptom ini.
4.  Faktor keluarga
Faktor genetik mungkin berpengaruh, misalnya ibu bapa yang pada masa dulu hiperaktif berkemungkinan besar akan menurunkan kepada anaknya sifat hiperaktif itu. Ada kajian yang menunjukkan bahawa 10% dari ibu apa yang mempunyai anak yang hiperaktif mengakui bahawa mereka juga hiperaktif sewaktu kecil.
Ada juga ibubapa yang kurang memberi kasih sayang kepada anak-anak mereka,malah ada yang terlalu mengawal. Ini akan menyebabkan anak rasa kurang yakin, tertekan, tidak bergaul dan sering menyalahkan diri. Ada juga ibu bapa yang terlalu banyak memberi hukuman fizikal kepada kanak-kanak sehingga menjadi agresif dan hiperaktif.

Sebagai ibu bapa, apabila menyedari kanak-kanak terlalu hiperaktif adalah penting untuk membawa anak ke klinik. Pecegahan lebih penting daripada rawatan. Kanak-kanak yang sudah sampai ke tahap yang ditakrifkan sebagai “sindrom hiperaktif” merupakan peringkat yang rumit untuk dirawat. Penilaian komprehensif perlu dijalankan bagi rawatan yang terperinci dan pemeriksaan fizikal serta penilaian perkembangan intelek dan emosinya. Kaunseling yang intensif diperlukan untuk meningkatkan kemampuan ibu bapa melatih dan mengendalikan rawatan anak seperti yang telah disyorkan oleh para professional di klinik. Ianya juga memerlukan kesabaran, pengorbanan, masa, tenaga dan kewangan. Kemahiran mengendalikan terapi perlu dikuasai dan perhubungan yang rapat dengan pakar-pakar yang terlibat perlu dijalankan. Setiap kanak-kanak hiperaktif memerlukan program rawatan yang tersendiri bergantung kepada kekuatan dan kelemahan yang ada padanya.
Ada juga yang memerlukan latihan pengubahsuaian tingkah laku (behavioural modification therapy), terapi makanan, dan ubat untuk mengurangkan keresahan bergantung kepada keperluan. Suasana sekeliling kanak-kanak yang sunyi yang meresahkan mereka diubah dengan adanya orang yang boleh memberi perhatian kepada mereka. Sebaliknya suasana sekekliling yang bising dan tak tenteram serta kemas hendaklah diubah mengikut kesesuaian kanak-kanak.
Adalah paling penting bagi ibu bapa untuk mempertingkatkan ilmu, yakni membantu memahami jiwa anak dan menyedari dengan lebih mendalam kebolehan dan kelemahan anak. Sikap negatif anak hendaklah dikikis.
Kanak-kanak juga perlu diberi kebebasan yang terkawal. Ini akan memberi rasa percaya pada diri kank-kanak tersebut dalam melaksanakan sesuatu. Ia akan diberi kesempatan untuk menentukan cara ia bermainatau cara ia menyelesaikan tugas, misalnya jangan beri permainan yang sukar pada kanak-kanak hiperaktif kerana mereka mudah hilang sabar, tertekan dan ini akan mematikan semangatnya.
Sewaktu dalam persekolahan pula, guru boleh membantu dengan mengajar kank-kanak hiperaktif tumpukan perhatian lebih lama, belajar membaca dan menulis serta berbahasa dengan baik. Guru harus sedar bahawa kanak-kanak hiperaktif cenderung untuk rasa cemas, kecil hati, mudah mengalami gangguan psikosomatik seperti sakit perut dan sakit kepala.
Guru juga boleh mengadakan kelas pemulihan bagi kanak-kanak hiperaktif. Dengan cara ini, guru dapat memberi perhatian yang cukup untuk menangani masalah kanak-kanak tersebut. Perkembangan kanak-kanak hiperaktif akan beransur-ansur  baik sekiranyan diberi didikan yang betul.

Wednesday, September 4, 2013

Pertumbuhan dan Perkembangan Fizikal Kanak-kanak

Maksud pertumbuhan dan perkembangan manusia

Pertumbuhan bermaksud suatu perubahan yang bersifat kuantitatif iaitu sesuatu yang dapat diukur dari satu tahap ke satu tahap yang lain dan dari satu jangka masa ke satu jangka masa yang lain seperti tinggi,perubahan dalam struktur dan fungsi tubuh.Manakala perkembangan bermaksud perubahan yang bersifat kualitatif atau suatu proses di mana individu mencapai kematangan seperti kemampuan menyebut perkataan mengikut peringkat umur.



Pertumbuhan dan Perkembangan Tubuh


Peringkat pertengahan dan akhir kanak-kanak merupakan tempoh yang tenang. Pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak pada peringkat ini tidak terlalu pesat tetapi konsisten.Pada peringkat permulaan persekolah, kanak-kanak akan meninggi secara purata iaitu dua hingga tiga inci setahun sehingga berumur sebelas tahun.Purata tinggi kanak-kanak perempuan adalah 4 kaki atau 10¼ inci manakala purata tinggi kanak-kanak lelaki adalah 4 kaki atau 9 inci.Pada peringkat ini juga, berat badan kanak-kanak akan bertambah sebanyak 5 hingga 7 paun setahun. Pertambahan berat badan adalah disebabkan pertambahan saiz tulang dan sistem otot serta organ tubuh badan tertentu. Peningkatan berat dan kekuatan motor pada kanak-kanak pertengahan dan akhir adalah diprngaruhi oleh factor genetic dan senaman. Kanak-kanak lelaki pada peringkat ini adalah lebih kuat berbanding dengan perempuan kerana lelaki mempunyai lebih banyak sel otot. Peningkatan tinggi tubuh badan kanak-kanak akan menyebabkan pengurangan lilitan kepala, pinggan, dan kepanjangan kaki.Satu perubahan fizikal yang sukar diperhatikan ialah tulang-tulang lembut kanak-kanak akan terus berkembang menjadi tulang yang matang. Walaubagaimana pun, pada peringkat ini tulang kanak-kanak adalah mudah terpatah.

Perkembangan dan Pertumbuhan Otot


Kemahiran motor kasar




Dalam masa pertengahan dan akhir peringkat kanak-kanak, kemahiran motor kanak-kanak menjadi semakain halus dan lebih halus, berbanding peringkat awal kanak-kanak.Contohnya hanya seorang daripada 100 orang kanak-kanak berusia 5 tahun dapat memukul bola tangkis melepasi jaring manakala bagi kebanyakan kanak-kanak berusia 10 tahun hingga 11 tahun dapat memukul bola tangkis dengan lebih baik. Selain aktiviti lanjutan dari zaman prasekolah seperti menunggang basikal, memanjat dan berlari, menari, berenang, berkasut roda, bermain bola sepak, mereka sekarang lebih cenderung dengan aktiviti sukan berpasukan yang lebih mencabar seperti permainan bola sepak, bola tangkis dan sebagainya. Di samping itu, mereka juga diberi lebih tanggungjawab menjalankan aktiviti seperti membantu ibu menyapu dan mengemas rumah, memasak, menjahit serta membasuh dan melipat baju. Jika menggunakan mesin basuh di rumah, kanak-kanak telah memahami fungsi setiap butang yang perlu ditekan sama ada untuk mengeringkan pakaian atau membilas pakaian. Dengan perkembangan yang begitu terurus, kanak-kanak berasa gembira dengan pencapaian mereka sendiri. Bagi kanak-kanak kemahiran fizikal menjadi sesuatu keseronokan dan merupakan pencapaian yang berguna. Sebaik sahaja kanak-kanak berpindah ke sekolah rendah, bahagian hipotalmus mereka semakin matang, menyebabkan daya kawalan tubuh badan dan kebolehan duduk setempat untuk tempoh masa yang lama bertambah. Walaubagaimanapun, kanak-kanak sekolah rendah masih belum menguasai kematangan fizikal sepenuhnya. Hal ini menyebabkan mereka sentiasa perlu bergerak aktif. Mereka menjadi lebih penat jika duduk terlalu lama berbanding dengan semasa mereka berlari, melompat atau berbasikal. Penting bagi kanak-kanak melakukan pergerakan fizikal bagi menghalusi kemahiran perkembangan mereka seperti melompat tali, melempar bola, bergayut di palang-palang, dan sebagainya.Oleh yang demikian kanak-kanak perlulah melibatkan diri secara aktif dalam kegiatan sukan di peringkat sekolah rendah.Kanak-kanak lelaki pada peringkat pertengahan dan akhir mempunyai motor kasar yang lebih cekap manakala kanak-kanak perempuan mempunyai motor halus yang lebih cekap.

Kemahiran motor halus


Pada peringkat kanak-kanak pertengahan dan akhir, myelination sistem saraf meningkat merupakan kesan daripada perkembangan kemahiran otot halus.Kanak-kanak yang mulai masuk ke alam persekolahan menjadikan otot mata dan tangan mencapai koordinasi yang lebih baik dan bersedia untuk belajar menulis, membaca, mengira dan melakukan aktiviti permainan di luar bilik darjah.
Mereka memperoleh kemahiran tersebut apabila otot-otot kecil bertambah terutama di bahagian tanagn dan kaki. Keadaan ini menjadikan segala aktiviti dan pergerakan kanak-kanak tersebut seperti menitis dan menjahit dapat dikawal dengan lebih baik dan sempurna. Kanak-kanak lebih mahir dan cekap menggunakan tangan mereka. Kanak-kanak enam tahun boleh memukul, menampal, mengikat tali kasut, dan membutan baju.Pada umur tujuh tahun, kanak-kanak lebih suka menggunakan pensel berbanding dengan kapur untuk menulis.Saiz perkataan yang ditulis akan menjadi semakin kecil dengan peningkatan umur kanak-kanak.Pada umur 10 hingga 12, kanak-kanak mula menunjukkan kemahiran mengendalikan sesuatu yang serupa dengan cara orang dewasa.

Senaman dan Sukan



Senaman

  • Senaman memainkan peranan yang penting dalam pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak.
  • Mengikut kajian yang dibuat, kanak-kanak akan aktif selama 30 minit setiap hari .
  • Kanak-kanak lelaki adalah lebih aktif berbanding dengan kanak-kanak perempuan.
  • Beberapa cara untuk menggalakkan kanak-kanak membuat senaman adalah:
    Ø Sekolah harus menawarkan lebih banyak aktiviti-aktiviti fizikal.
    Ø Sekolah harus memperbaiki aktiviti-aktiviti fizikal yang diperlukan kepada kanak- kanak.
    Ø Ibu bapa harus sentiasa menggalakkan kanak-kanak bersenam. Mereka sendiri juga harus turut serta.
Sukan
  • Sukan membawa kesan positif dan negatif kepada kanak-kanak.
  • Kesan positif menyertai sukan atau permainan adalah seperti berikut:
    Ø Kanak-kanak berpeluang membuat senaman
    Ø Kanak-kanak diberi peluang untuk belajar bagaimana untuk bertanding.
    Ø Kanak-kanak juga berpeluang mempelajari estim kendiri ( self-esteem )
    Ø Kanak-kanak boleh menjalin hubungan mesra dengan kawan-kawan serta rakan sebaya
  • Kesan negatif kanak-kanak menyertai sukan atau permainan adalah seperti berikut:
    Ø Kanak-kanak berasa tertekan untuk mencapai kejayaan dalam sukan atau permainan.
    Ø Kanak-kanak mudah mendapat kecederaan fizikal.
    Ø Pencapaian akademik kanak-kanak akan terganggu.
    Ø Kanak-kanak akan mempunyai pengharapan yang tidak realistik iaitu berjaya menjadi seorang ahli sukan.

Kesihatan, Sakit, dan Penyakit

  • Dalam kebanyakkan peringkat perkembangan dan pertumbuhan kanak-kanak, peringkat kanak-kanak pertengahan dan akhir adalah umur di mana kanak-kanak mempunyai kesihatan badan yang paling baik.

  • Kanak-kanak pada peringkat ini jarang mendapat penyakit dan meninggal dunia berbanding dengan peringkat kanak-kanak lain.

Kemalangan dan Kecederaan
Faktor utama yang menyebabkan kanak-kanak peringkat ini meninggal dunia dan kecederaan berat adalah kemalangan kenderaan sama ada kanak-kanak sebagai pejalan kaki atau sebagai penumpang.
Tambahan pula, kanak-kanak persekolahan ini bermotivasi untuk menunggang basikal telah menambah risiko berlakunya kemalangan.
  • Kebanyakkan kemalangan berlaku berhampiran dengan rumah atau sekolah kanak-kanak.
  • Langkah pencegah yang paling efektif adalah mendidik kanak-kanak akan bahayanya mengambil risiko dan mengguna peralatan-peralatan sukan dengan cara yang tidak betul.
  • Kanak-kanak digalakkan memakai topi keledar yang selamat dan bersesuaian, pelindung mata dan mulut, pelindung pengayuh dan sebagainya semasa bermain atau menjalankan aktiviti-aktiviti sukan.

Kanser

Kanser adalah punca kedua kematian kanak-kanak berumur empat hingga empat belas tahun.
Satu daripada 330 orang kanak-kanak di United State dapat kanser sebelum berumur 19.
    Kanser kanak-kanak adalah berbeza dengan kanser orang dewasa.
  • Kanser orang dewasa sebahagian besar menyerang jantung, usus besar, dada, prostat dan pancreas.
  • Kanser kanak-kanak pula kebanyakkan menyerang sel darah putih (Leukemia) otak, tulang, sistem limfa, otot, ginjal, dan sistem saraf.

  • Kanser yang paling umum dihidap oleh kanak-kanak adalah leukemia iaitu kanser tisu yang menghasilkan sel darah.
  • Leukemia adalah satu kanser di mana sumsum tulang menhasilkan banyak sel darah putih yang tidak dapat berfungsi dengan sempurna.

  • Sel-sel darah putih ini menyerang sumsum tulang dan mehapuskan sel-sel yang normal dan sihat.

  • Ini menyebabkan kanak-kanak mudah mendapat jankitan virus dan bacteria.
Obesiti
  • Individu yang mempunyai berat badan 20 peratus lebih daripada berat badan ideal adalah dianggap obese.

  • Obesiti semakin menjadi umum dikalangan kanak-kanak American.

  • Hampir ¼ kanak-kanak persekolahan adalah obese.

  • Obesiti akan menyebabkan mereka mendapat penyakit jantung, tekanan darah tinggi, kencing manis,dan penyakit-penyakit lain.

  • Obesiti juga menyebabkan kanak-kanak mempunyai penghormatan diri (self-esteem) yang rendah dan mengasingkan diri daripada rakan sebaya.

  • Faktor genetik memainkan peranan yang penting dalam obesity.

  • Kanak-kanak mempunyai 40 peratus menjadi obese jika salah satu ibu bapa mereka adalah obese.

  • Jika kedua-dua ibu bapa adalah obese, kanak-kanak mempunyai 80 peratus menjadi obese juga.

  • Persekitaran juga merupakan fakor yang mempengaruhi berat badan seseorang.
  • Menonton televisyen dalam masa yang panjang tanpa membuat apa-apa senaman yang diperlukan untuk perkembangan fizikal badan akan menjadikan seseorang menjadi obese.
  • Mengikut kajian yang dibuat, kanak-kanak yang makan bersama dengan keluarga adalah lebih suka makan sayur-sayuran, makanan berlemak rendah,dan kurang minum air bersoda berbanding dengan mereka yang makan berseorangan.

  • Mengikut kajian ini juga, 50 peratus kanak-kanak yang mempunyai berlebihan berat badan adalah mereka yang makan di depan televisyen berbanding dengan 35 peratus kanak-kanak yang berat badan normal.

Kagum Vs Teruja

Pagi tadi pegi open house dkt HQ, Putrajaya...bestla jg coz first tyme la kira aku nak jadi "mesra alam"..hihi...Nak dipendekkan cerita...open house tu diselitkan dengan pelbagai persembahan salingan...ada kumpulan koir, dan tarian, tapi persembahan yang wat ak jadi over excited ialah tarian yang dipersembahkan oleh kanak-kanak SEKOLAH RENDAH KEBANGSAAN PRESINT (9) 1,
best gilo ooo.....mybe bagi orang lain, persembahan tarian tu ada biasa, not me...persembahan dorng  best sgt2...cuba u ouls bayangkan ble ke u ouls menari sambil memegang pinggan kaca,..tak ble kan..
tapi bagi dorg cm takde pegang pe2 je taw...


  video

mesti korg pn tk le wat cam budak-budak ni buatkan...pe2 pn kita kena support kanak-kanak yang mempunyai bakat sebegini rupa.....if u ols nak taw juga kumpulan tarian ni juga pernah mewakili malaysia ke peringkat antarabangsa.....cam tak caya je adik2 kita yang comel ni sudah melangkah ke arah yang lebih jauh dan berjaya mempersembahkan seni tarian dengan begitu baik...
tahniah di ucapkan kepada tenaga pengajar serta adik-adik sk presint (9) 1..