Tuesday, January 27, 2015

Tips jika terkena minyak panas

Assalamualaikum

Law baca kat tajuk tu nama cam panas je topik ni kann!...tapi sebenarnya tak de la hottt  sangat..actually lebih kepada nak sharing dengan uolss semua..

Hari sabtu lepas..
dengan penuh kerajinan dan semangat yang begitu membuak2..me and my niece..so excited nak  buat donat..
Alahai la donat...
Lepas je gaul n ngn mauripan....saya biarkan selama beberapa minit..nak bagi adunan tu kembang la katanyeer....ntah cmna n berapa lama adunan tu terbiar kembang,saya pun tak ingat...when i see adunan tu dh kembang..n saya terus memasukkn ke dalam kuali yg dh sedia untuk menggorengnya..
Alhamdulillah trip pertama tak de masalah...but trip yg ketiga(..cam banyak pula donat yang saya masak kann...,bagi kat jiran sebelah)..tetiba je donat tu pecah n minyak memercik..(dunno how to explain,mybe donat tu terlalu kembang)..dengan tetiba tangan saya yang halus dan gebu ni menjadi mangsa percikkan minyak tadi...


Lepas je kna minyak tadi..saya terus berlari ke bilik air n terus mencuci tepat yang terkena minyak dengan air dan terus meletakkn colgate(ubat gigi)...Lantas chef diambil alih oleh anak sedara saya..hihi anak sedara saya pun kena gak..kat muka n tangan (tapi takde la teruk n tak banyak)..

Today.....27/1/2015 bersamaan hari selasa...
Tido tak lena..n tangan pula gatal ase cam nak garu2 je..tapi terpaksa la kawal..n untuk mengawal kegatalan yang bermaharajalela saya letakkn minyak gamat.Kawan kata elok tuk mengeringkan kesan tu dengan cepat..Pastu sorang kawan plak kata..pergila letak kicap...KICAP????...OMG BIAR BETUIIII...saya ikutkan petua yang diberitahu oleh sahabat tadi....kena buat n praktikkan selalu if uolss nak kesan minyak tu cepat sembuh..

Tips jika terkena minyak panas @ air panas

  1. cuci tepat yang terkena air @ minyak panas dengan air paip..law boleh ambik masa yg lama sikit...pastu letakkan colgate ataupun kicap di yang terkena minyak panas.
  2. Ambil putih telur dan sapukan pada kesan melecur.
  3. Elakkan makan telur..akn mengakibatkan kegatalan yang boleh menyebabkan kita asyik nak garu je dan jadi luka.
#Hati2 ketika masak.
 #malang tak berbau.

No comments:

Post a Comment