menghitung hari
detik demi detik
masa ku nanti apakan ada
jalan cerita kisah yang panjang
menanti satu tempoh amat sukar bagiku, semakin lama semakin lambat ku rasakan masa tuk bergerak,setiap detik aku, setiap jam aku aku mengira detik dan tak sabar untuk ku menantikan satu kejayaan yang bakal ku genggami..namun, ku sedar bukan mudah bagiku untuk mengapai semua itu dengan sekelip mata, ku harus menempuh onak berduri dan menghitung hari bagi menantikan hari tersebut..
uhhhhh...napala ku rasa pergerakkan ni semakin lama semakin menjadi lambat
adakah ini setakat perasaan cuma ataupun realiti...wahai hati
kau tenangla untuk menantikan penantian tersebut.
ku harapkan aku mampu menempuhnya..
Wednesday, October 26, 2011
Wednesday, October 19, 2011
PERANAN SEKOLAH DALAM MASYARAKAT
Fungsi sekolah
Sekolah adalah sebuah institusi formal yang diwujudkan oleh masyarakat bertujuan menyerapkan fungsi2 sosialisasi dan budaya, berserta dengan agensi- agensi lain,seperti keluarga,serta pihak yang berkenaan untuk menukar atau membawa perubahan 2 perwatakan yang diperlukan dikalangan kanak-kanak. Emile Durkheim menganggap sekolah sebagai institusi sosial yang menjalankan fungsi pengembangan sosialisasi di dalam beberapa nilai, intelektual dan kemahiran fizikal kanak2 yang diperlukan daripada mereka.Sekolah melibatkan proses sosialisasi dimana kanak- kanak belajar tentang perlakuan masyarakatnya dan menjadikan perlakuan ini sebahagian daripada tingkah laku mereka. Pengaliran budaya, pendidikan adalah esoteric iaitu cuma untuk segolongan kecil yang mempelajari budaya 'atasan' masyarakatnya dan kedudukan yang tinggi.Manakala sebilangannya pula merupakan golongan yang tidak bernasib baik telah diberikan arahan dalam 4M supaya mengikut golongan atasan dan menerima kehidupan mereka yang sempit itu.
- Persediaan untuk pekerjaan
- Agensi penapisan dan pemilihan
- Arah mobiliti sosial
- Berkhidmat ekonomi
- Sekolah sebagai agen perubahan sosial
- Pengaliran pengetahuan dan kemahiran
Melatih murid2 untuk mendapat pekerjaan merupakan salah satu tujuan utama pendidik.Latihan vokasional digunakan secara umum dan kedua2 sekolah akademik dan vokasional mengutamakan latihan demikian.
Sekolah menyediakan mobiliti sosial dan ekonomi dengan cara memilih dan memberikan latihan kepada mereka yang paling layak untuk kedudukan status yang tinggi.
Turner (1960) menganggap sistem pemilihan pelajaran british sebagai mobiliti tajaan,manakala sistem amerika dengan prinsipnya yang komprehensif sebagai mobiliti tandingan.Mengikut klasifikasi turner, sistem pemilihan malaysia adalah mobiliti tajaan, yang bergerak ke arah mobiliti tandingan.
Kewujudan masyarakat teknologi dengan bentuk-bentuk kuasa yang baru, teknik-teknik pengeluaran yang lebih maju dan pengkhususan kakitangan telah menimbulkan permintaan yang tinggi terhadap kemahiran- kemahiran yang berbagai-bagai.Perubahan-perubahan dari segi kurikulum pada tahun-tahun 1970an terutamanya terhadap subjek sains dan math dengan kaedah2 baru mengajar, dan perubahan ke arah sekolah yang komprehensif adalah akibat sebenar yang wujud daripada tekanan ekonomi.
Sebagai kuasa konservatif dan telah menstabilkan masyarakat dengan cara memastikan perubahan itu tidak begitu mendadak dan cenderung untuk mengekalkan tradisi2 mereka.
Masyarakat mengharapkan sekolah untuk mengarahkan murid2 di dalam perkara2 harian seperti 4M.Satu gugusan fakta dijangka akan disampaikan kepada kanak-kanak. Matlamat ini dikaitkan dengan matlamat2 lain seperti pengetahuan demi kepentingannya sendiri,latihan untuk pekerjaan dan pengaliran budaya
Wednesday, October 12, 2011
geram@bushan
benci bila ada manusia yang pentingkan diri sendiri..benci n geram sangat
napala mereka tak memahami akan kehidupan orang lain?.cubala mereka memahami bagaimana kesusuahan yang dialami oleh orang lain, law asik nk fq sal diri sendiri ntah sampai bilala kita akan berjaya..
bushan bila orang selalu bertengkar pasal satu benda yang kecikcubala bfq secara rasional, ni tidak bfq ikut suka hati dorg jew..
geram sangat!!!!!!!!!!!!
napala mereka tak memahami akan kehidupan orang lain?.cubala mereka memahami bagaimana kesusuahan yang dialami oleh orang lain, law asik nk fq sal diri sendiri ntah sampai bilala kita akan berjaya..
bushan bila orang selalu bertengkar pasal satu benda yang kecikcubala bfq secara rasional, ni tidak bfq ikut suka hati dorg jew..
geram sangat!!!!!!!!!!!!