|
HYPERACTIVE |
Hiperaktif merupakan satu pola atau perilaku seseorang yang menunjukkan
sikap tidak pernah berdiam diri, payah
untuk dikendalikan, tidak memberi perhatian dan akan bertindak mengikut
kehendak dirinya sendiri yang disebut sebagai ADHD (Attention Deficit Hyperactive Disorders).
Anak hiperaktif selalu
bergerak dan tidak pernah berasa puas dengan permainan atau barang mainan yang
disukai oleh kanak-kanak lain yang seusia dengan mereka kerana perhatian
kanak-kanak hiperaktif mudah beralih dari satufokus ke fokus yang lain. Mereka
seakan-akan mencari satu permainan yang mampu menarik minat mereka tetapi
mereka tidak pernah menemui permainan tersebut.Hiperaktif juga merujuk kepada
kepayahan untuk mengawal diri sendiri supaya tidak melakukan perkara yang
diluar kemampuan mereka. Contohnya ketika membuat keputusan dalam keadaan
tertentu mereka tidak akan pernah memikirkan perkara tersebut dari sudut
positif dan negatif sebaliknya mereka hanya melakukannya mengikut kehendak
mereka sendiri.
Menurut kamus dewan edisi keempat telah
mendefinasikan hiperaktif sebagai kanak-kanak yang terlampau cergas
pergerakannya yang menyebabkan kanak-kanak tersebut sukar untuk dikawal.
Hiperaktif juga merupakan satu masalah yang dialami oleh kanak-kanak.
Kanak-kanak akan mengalami satu masa perkembangan yang memerlukan proses
keseimbangan, pergerakan dan manipulasi. Keseimbangan merujuk kebolehan kanak-kanak
mengekalkan kedudukan badan mereka relatif kepada tindakan graviti.Pergerakan
adalah aspek yang berkaitan dengan tingkahlaku kanak-kanak tersebut.Manakala
manipulasi adalah kemahiran kanak-kanak berhubung dengan objek di
persekitarannya (Scrib, 2010).
Menurut Dr. Seto Mulyadi yang telah memberikan
maksud tentang hiperaktif dengan
mengatakan bahawa hiperaktif menunjukkan suatu pola perilaku yang menetap pada seorang anak. Perilaku ini ditandai dengan
sikap tidak mahu diam, tidak dapat memberi
tumpuan
dan bertindak mengikut kehendak hatinya ataupun impulsif (Mohd
Faldz
Hj Ibrahim, 2007).
Menurut James Dabson pula dalam bukunya
kendalikan ‘selagi mampu´ yang dipetik
oleh Mohd Faldz Hj Ibrahim (2007) telah memberikan pengertiannya terhadap anak hiperaktif yang juga disebut hiperkinensis,
kelainan kecil pada otak , kelainan impuls
dan beberapa istilah yang lain mendefinisikan hiperaktif sebagai gerakan yang berlebihan dan tidak terkendali.
Bagaimana
kita mengetahui seseorang kanak-kanak itu HIPERAKTIF?
Hiperaktif
dikategorikan kepada tiga tahap iaitu kekurangan tumpuan, mengikut dorongan hati
dan berkelakuan aktif.
Berkelakuan
terlalu aktif
Tahap aktiviti motor yang tinggi iaitu sentiasa bergerak ke sana ke mari,
berlari tanpa rasa penat, tidak boleh duduk diam dan sentiasa gelisah.
Kanak-kanak yang berkelakuan seperti suka berlari, memanjat perabot dan tidak
boleh berdiam diri juga tergolong sebagai kanak-kanak hiperaktif.
Kurang tumpuan
Tidak boleh menumpukan perhatian pada guru di sekolah atau tadika dan tidak
berupaya menghabiskan tugas diberikan atau aktiviti permainan. Biasanya, mereka
mudah beralih pandangan dari satu perbuatan ke perbuatan lain dan sering kali
tidak mendengar apabila orang cuba bercakap dengannya. Mereka selalunya tidak
boleh duduk bermain dengan lama seperti kanak-kanak lain.
Mengikut dorongan hati
Tingkah laku
impulsif dan memenuhi kehendak diri dengan segera. Biasanya, mereka tidak suka
menunggu giliran dalam permainan dan suka mengganggu orang lain. Tindakannya di
luar kawalan, cepat berubah melakukan sesuatu dan tidak mengikut arahan.
Masalah ADHD cenderung berlaku pada kanak-kanak lelaki berbanding perempuan.
Kekurangan tumpuan dan hiperaktif dalam kalangan kanakkanak menyebabkan mereka
lewat menerima pelajaran dan membantutkan pencapaian pendidikan. Masalah ini
kerap alami kanak-kanak prasekolah dan ia boleh menjejaskan pencapaian bidang
pelajaran pada peringkat permulaan.
Kaedah rawatan dan cara menangani Cuba rawat perilaku hiperaktif menggunakan
kaedah pengurusan emosi yang berkesan, seperti tidak meninggalkannya
bersendirian bergaul dengan kanak-kanak lebih muda. Ada kemungkinan dia akan
melakukan kekerasan seperti mencederakan kawan dan diri sendiri.
Jauhkan alatan berbahaya dan tajam supaya dia tidak mencederakan dirinya
sendiri, tegur dan elak menunjukkan perbuatan kasar kerana kanakkanak hiperaktif
mudah meniru pelakuan ibu bapanya.
Ibu bapa perlu tahu bahawa kanak-kanak ini memerlukan perhatian, kasih sayang
yang lebih dan jangan merendah-rendahkan dirinya di depan orang lain hingga dia
terasa tidak disayangi.Hal ini boleh memburukkan keadaan dan berisiko
membuatkan kanak-kanak ini bertindak di luar kawalan.
Lazimnya, kanak-kanak hiperaktif melakukan sesuatu tanpa memikirkan orang lain
di sekelilingnya, cuma ikut hatinya saja dan suka bermain bersendirian.Jika
tidak diubati, berkemungkinan penyakit ini akan berterusan hingga mereka
dewasa. Mainkan tanggungjawab anda sebagai ibu bapa dan lakukan yang terbaik
buat anak anda.
Antara sikap kanak-kanak hiperaktif
* Degil
* Suka membantah
* Suka melanggar peraturan terutama di sekolah
* Mudah leka dan tidak memberi tumpuan terhadap sesuatu hal
* Sering kali merasa tidak puas hati
* Sering tertekan
* Menghadapi masalah dalam pelajaran dan hubungan sosial
Faktor
yang menyebabkan HIPERAKTIF..
1. Faktor
neurologi
Hiperaktif
lebih kerap
didapati pada bayi yang lahir dengan masalah pralahir seperti proses bersalin yang
terlalu lama, keadaan bayi semasa lahir yang tertekan, lahir dengan forcep dan
lain-lain kesulitan yang bersangkutan dengan ibu yang hamil seperti ibu
mempunyai tekanan darah tinggi, bengkak kaki dan kandungan protein yang tinggi
dalam air kencing. Di samping itu, faktor-faktor yang bersangkutan dengan bayi
dan ibu yang berpengaruh dalam melahirkan anak yang Hiperaktif, misalnya bayi
yang lahir rendah berat badan, ibu yang masih muda, ibu merokok dan minum alkohol.
2. Faktor
makanan
Bahan kimia yang terdapat
dalam bahan makanan dipercayai boleh menyebabkan symptom ini, contohnya bahan
pengawet, bahan pewarna dan gula tiruan. Kanak-kaank yang terdedah secara
berpanjangan kepada bahan makanan yang beracun juga didapati cenderung
menunjukkan ADDH. Ada juga ibu bapa
yang melaporkan bahawa gula juga mempunyai kesan terhadap anak-anak mereka yang
Hiperaktif.
3. Faktor
alam sekitar
Pencemaran alam sekitar
seperti takat radioaktif yang tinggi di udara, industri pelebur bateri dan
industi yang menggunakan bahan kimia yang berbahaya boleh meningkatkan kadar
hiperaktif kanak-kanak. Ini disebabkan kerosakkan otak yang berlaku. Contohnya
kanak-kanak yang terdedah kepada cat yang mengandungi timah di
bangunan-bangunan lama dan kilang-kilang radioaktif yang menyebabkan darah
kanak-kanak yang berkenaan mempunyai timah dan raksa. Darah ini kemudiannya
akan mengalir ke otak yang akhirnya menyebabkan kanak-kanak mengalami simptom ini.
4. Faktor
keluarga
Faktor genetik mungkin
berpengaruh, misalnya ibu bapa yang pada masa dulu hiperaktif berkemungkinan
besar akan menurunkan kepada anaknya sifat hiperaktif itu. Ada kajian yang
menunjukkan bahawa 10% dari ibu apa yang mempunyai anak yang hiperaktif mengakui
bahawa mereka juga hiperaktif sewaktu kecil.
Ada juga ibubapa yang kurang
memberi kasih sayang kepada anak-anak mereka,malah ada yang terlalu mengawal. Ini
akan menyebabkan anak rasa kurang yakin, tertekan, tidak bergaul dan sering menyalahkan
diri. Ada juga ibu bapa yang terlalu banyak memberi hukuman fizikal kepada
kanak-kanak sehingga menjadi agresif dan hiperaktif.
Sebagai ibu bapa, apabila menyedari kanak-kanak terlalu hiperaktif
adalah penting untuk membawa anak ke klinik. Pecegahan lebih penting daripada
rawatan. Kanak-kanak yang sudah sampai ke tahap yang ditakrifkan sebagai “sindrom
hiperaktif” merupakan peringkat yang rumit untuk dirawat. Penilaian komprehensif
perlu dijalankan bagi rawatan yang terperinci dan pemeriksaan fizikal serta
penilaian perkembangan intelek dan emosinya. Kaunseling yang intensif
diperlukan untuk meningkatkan kemampuan ibu bapa melatih dan mengendalikan
rawatan anak seperti yang telah disyorkan oleh para professional di klinik.
Ianya juga memerlukan kesabaran, pengorbanan, masa, tenaga dan kewangan.
Kemahiran mengendalikan terapi perlu dikuasai dan perhubungan yang rapat dengan
pakar-pakar yang terlibat perlu dijalankan. Setiap kanak-kanak hiperaktif
memerlukan program rawatan yang tersendiri bergantung kepada kekuatan dan
kelemahan yang ada padanya.
Ada juga yang memerlukan latihan pengubahsuaian tingkah laku (behavioural
modification therapy), terapi makanan, dan ubat untuk mengurangkan keresahan
bergantung kepada keperluan. Suasana sekeliling kanak-kanak yang sunyi yang
meresahkan mereka diubah dengan adanya orang yang boleh memberi perhatian kepada
mereka. Sebaliknya suasana sekekliling yang bising dan tak tenteram serta kemas
hendaklah diubah mengikut kesesuaian kanak-kanak.
Adalah paling penting bagi ibu bapa untuk mempertingkatkan ilmu, yakni
membantu memahami jiwa anak dan menyedari dengan lebih mendalam kebolehan dan
kelemahan anak. Sikap negatif anak hendaklah dikikis.
Kanak-kanak juga perlu diberi kebebasan yang terkawal. Ini akan memberi
rasa percaya pada diri kank-kanak tersebut dalam melaksanakan sesuatu. Ia akan
diberi kesempatan untuk menentukan cara ia bermainatau cara ia menyelesaikan
tugas, misalnya jangan beri permainan yang sukar pada kanak-kanak hiperaktif kerana
mereka mudah hilang sabar, tertekan dan ini akan mematikan semangatnya.
Sewaktu dalam persekolahan pula, guru boleh membantu dengan mengajar
kank-kanak hiperaktif tumpukan perhatian lebih lama, belajar membaca dan
menulis serta berbahasa dengan baik. Guru harus sedar bahawa kanak-kanak hiperaktif
cenderung untuk rasa cemas, kecil hati, mudah mengalami gangguan psikosomatik
seperti sakit perut dan sakit kepala.
Guru juga boleh mengadakan kelas pemulihan bagi kanak-kanak hiperaktif. Dengan
cara ini, guru dapat memberi perhatian yang cukup untuk menangani masalah
kanak-kanak tersebut. Perkembangan kanak-kanak hiperaktif akan
beransur-ansur baik sekiranyan diberi
didikan yang betul.