MODEL
MONTESSORI (1870-1952)
Model Montessori
dipelopori oleh Maria Montessori. Beliau dilahirkan di Chiaravalle, Itali pada
tahun 1870. Pada tahun 1896, beliau telah menamatkan pengajiannya dalam bidang
perubatan sekali gus telah menjadikan beliau seorang doktor wanita pertama di Itali.
Maria
Montessori terkenal kerana penglibatan beliau dalam pendidikan kanak-kanak.
Beliau juga dicalonkan untuk anugerah “Nobel
Peace Prize” sebanyak 3 kali iaitu pada tahun 1949, 1950 dan 1951. Walaupun
beliau sudah meninggal dunia, perjuangannya masih diteruskan lagi melalui “Association Montessori Internationale (AMI)”
di Amsterdam, Netherlands sehingga kini. Maria Montessori amat mementingkan
perkembangan kanak- kanak diperingkat awal lagi.
Menurut Montessori, kanak- kanak akan menunjukkan minat
kepada sesuatu aktiviti pembelajaran apabila mereka cukup matang dan bersedia
mempelajarinya. Montessori telah mengemukakan beberapa konsep asas dalam
pembentukan kurikulum kanak- kanak pada peringkat awal.
3.1 Penggunaan
sensori-deria
Menurut
Montessori, minda kanak- kanak mudah menyerap sesuatu maklumat yang diterima
melalui deria mereka, sebelum mereka bersedia untuk diajarkan konsep tersebut.
Pernyataan Montessori ini telah disokong oleh Pensyarah Psikologi Perkembangan Dan Pendidikan Awal Kanak-kanak
Institut Pendidikan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Mastura Badriz (2002) dalam Zul Azri (2009),
iaitu beliau melihat pendidikan sebagai satu proses yang berkembang serentak
dengan perkembangan seorang kanak-kanak yang belajar melalui persekitaran dan
mengaplikasikannya dalam konteks kehidupan sehariannya sebagai persediaan untuk
kehidupan dimasa hadapan.
Dalam erti kata lain, segala apa yang
dilihat dan didengari oleh seorang kanak-kanak dari persekitarannya merupakan
satu pendidikan tidak formal kepadanya.
3.2 Penerokaan kepada persekitaran
Montessori
dalam pendapat beliau turut menyatakan bahawa persekitaran yang menggalakkan
perkembangan kanak- kanak adalah persekitaran yang lengkap dengan pelbagai
bahan yang akan menyokong pembentukkan konsep dan pengetahuan kanak- kanak
apabila mereka memerlukannya. Di samping itu, dalam ertikata lain pendidikan
bagi seseorang kanak-kanak adalah merangkumi segala aktiviti dan pengalaman
pembelajaran yang telah disediakan oleh orang dewasa, aktiviti yang difikirkan
oleh kanak-kanak itu sendiri dan juga bahasa atau teknik komunikasi yang
diamalkan oleh mereka dalam kehidupan seharian. Walaubagaimanapun, pendidikan
juga boleh menjadi sesuatu yang tersembunyi dan tidak dirancang di mana
kanak-kanak belajar tanpa disedari.
Pendapat Montessori ini sekali lagi
disokong oleh Mastura Badriz (2002) dalam Zul Azri (2009), iaitu beliau
berpendapat, masa atau perhatian yang diberikan terhadap sesuatu aktiviti oleh
penjaga kanak- kanak, mungkin akan
menyebabkan kanak- kanak tersebut merasakan perkara itu adalah
lebih berfaedah walaupun hakikatnya
adalah sebaliknya.
3.3 Belajar melalui aktiviti bermain
Bagi
kanak-kanak yang sedang membesar, bermain adalah satu keperluan. Melalui
bermain kanak-kanak dapat belajar pelbagai perkara dan keadaan ini dikenali
sebagai pembelajaran tidak formal. Menurut pendapat Montessori, apabila
seseorang kanak- kanak itu bermain, secara tidak langsung mereka dapat belajar
dan mengalami sesuatu pengalaman yang baru apabila melalui proses pembelajaran yang
menarik dan bermakna. Keadaan ini membuktikan bahawa bermain merupakan satu proses belajar secara semula jadi dan
juga spontan. Melalui aktiviti bermain, secara tidak langsung ibu bapa turut
membenarkan kanak-kanak melakukan aktiviti yang kreatif.
Ummu Abdullah (2009), turut menyatakan
pandapat yang hampir sama dengan pendapat Montessori iaitu menurut beliau, setiap
kanak- kanak yang membina pengalaman baru dan berinteraksi dengan persekitaran
mereka akan membina beberapa sambungan pada otak kanak- kanak tersebut. Pernyataan ini menunjukkan
bahawa melalui aktiviti bermain, otak kanak- kanak akan turut berkembang dan
secara tidak langsung turut melatih kanak- kanak tersebut untuk menjadi lebih
kreatif.
3.4 Tempoh sensitif
Montessori menyatakan bahawa kanak- kanak yang berusia
enam tahun dan ke bawah mempunyai minda yang mudah menyerap jika dibandingkan
dengan kanak- kanak yang berumur enam tahun dan ke atas. Tempoh masa ini
dikenali sebagai tempoh masa sensitif, iaitu merupakan tempoh masa yang sangat
sesuai untuk mereka belajar dan memahaminya. Pada tahap ini, kanak- kanak perlu
dipupuk minat untuk belajar dan pembelajaran ini akan berjaya jika mereka
dibimbing untuk meneroka kepada bahan dan juga persekitaran yang tepat. Tempoh
sensitif adalah tempoh yang paling sesuai untuk kanak- kanak menguasai sesuatu
kemahiran. Tempoh tersebut dapat dikesan apabila kanak- kanak menunjukkan
kesediaan dan minat bagi mempelajari sesuatu kemahiran dengan sentiasa menanya
soalan dan sentiasa tertarik bagi memerhati dan menyentuh sesuatu bahan
pengajaran.
Selain
daripada itu, Montessori (1870- 1952) dalam Azizah Lebai Nordin (2002), turut
menyatakan bahawa beliau percaya dalam tempoh masa sensitif, kanak- kanak cepat
mempelajari beberapa tingkahlaku dengan lebih berkesan berbanding dengan tempoh
masa biasa. Ahli pendidik awal kanak- kanak menamakan masa sensitif ini sebagai
kesediaan (readiness). Selain daripada model- model kurikulum Maria
Montessori yang telah dibincangkan, terdapat juga teori yang dikemukakan oleh
Maria Montessori iaitu teori interaksi.
3.5 TEORI
INTERAKSI
Menurut Montessori, pengalaman belajar yang tidak
formal dapat dihasilkan bukan sahaja dari interaksi dengan guru tetapi juga
dengan sesama rakannya. Interaksi antara rakan sebaya ini juga dapat
menghasilkan teladan moral dan sosial kepada diri kanak- kanak tersebut. Selain
itu, teori interaksi ini juga dapat membantu pertukaran informasi sehingga
menjadi sumber yang penting bagi pembelajaran tidak formal kanak- kanak.
Jean Piaget
(1896-1980) dalam Nuriman (2009), turut mempunyai pendapat yang hampir sama
dengan Montessori iaitu bagi beliau, kanak- kanak belajar melalui
interaksi dengan orang lain atau pun masyarakat. Semakin ramai orang yang
kanak- kanak tersebut berinteraksi, semakin banyak ilmu yang akan
dipelajarinya.
No comments:
Post a Comment