Thursday, September 4, 2014

Bunga tisu

Tisu????
Biar betul???..
Pelik tapi itulah hakikatnya...
Nak buat bunga telur menggunakan kertas tisu?...
Mudah je...
Namun nak buat bunga tisu kenala mempunyai tahap kesabaran yang tinggi..
Kenapa????
Tisu adalah kertas yang teramat nipis Dan terlalu sensitif,Dan cepat koyak..
Bahan-bahan yang diperlukan:
*tisu
*gunting
*dawai/Riben
First step:
1.Tisu di lipat dua
3.lipat tisu macam kipas...anggaran tu uolls agak2 sendiri ye..
4.ambik dawai Dan ikat kat tengah2.
5.Potong kedua-dua bucu mengikut bentuk yang dikehendaki.
6.tarik Dan kembangkan kelopak satu persatu...masa tarik ni kenala sabar ye..tarik n kembangkan hingga membentuk satu bunga
And lastly...jadilah bunga tisu yang cantik...
Mudah,jimat dan memuaskan.


Wedding tyme....

Opsssss!!!!...
Confius jap bila tengok ayat kat atas tu...
Bila mbr kawen org lain plak yg over excited...huhuhu,kadang2 Hati ni seringkali juga tertanya bila pulak turn aku??....hurmmmmm
Soalan ni la yang terlalu sukar untuk diberikan penjelasan...
Namun kita sebagai hamba Allah sentiasa akur dan sabar akan takdir yang telah direncanakan buat diriku....
Ayat sedih la plakkk.....
Alhamdulillah...
Sahabatku dh jadi seorang isteri..semoga menjadi isteri yang solehah...hihihi
Pasni when my turn aok plak yang kerja keras ye....hihihi...
Tamat dah episod story tentang aok...


Wednesday, July 9, 2014

Falsafah Pendidikan Kebangsaan

Falsafah pendidikan Kebangsaan (FPK)

Suatu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi JERIS iaitu jasmani,emosi,rohani,intelek dan sosial berdasakan keppercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.

Kurikulum Kebangsaan 

Suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran , norma , nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani,rohani,mental dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan.....
                                             Akta Pendidikan 1996




Kucing Comel










Madah Pujangga

Dalam hidup ini adakalanya kita perlu menangis, agar kita sedar hidup ini bukan hanya untuk bergembira & berketawa, adakalanya kita perlu ketawa agar kita tahu menghargai nilai setitis air mata, kalau kita tidak merasa kesulitan hari ini, kita tidak akan rasai kemanisan kemudian hari, tidak salah untuk sesekali kita perlu DERITA untuk mengenal erti BAHAGIA...sesekali kita perlu KECEWA untuk kita kenal erti KEJAYAAN...sesekali kita perlu MENANGIS untuk kita syukuri NIKMAT yang diberi...sesekali kita perlu TERHIRIS untuk kita kenal DIRI SENDIRI...




GIVEAWAY DUIT RAYA GEMPAK 2014 BY AINAA ROSEBERRY


Click Banner Untuk Join!

GIVEAWAY DUIT RAYA GEMPAK 2014 | AINAA ROSEBERRY | Giveaway ini dianjurkan oleh Ainaa Roseberry dengan kerjasama Mawar Khayalan Fero Music. Malah juga di sponsor oleh beberapa blogger yang terkemuka seperti:














Giveaway ini akan berlangsung dari 2 Julai 2014(Rabu) hingga 20 Julai 2014(Ahad). Pemenang akan diumumkan 3 hari selepas GA ini tamat iaitu pada 23 Julai 2014.

Thursday, June 5, 2014

Matematik Prasekolah

Konsep Awal Matematik

Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) dibangunkan dengan
matlamat untuk memperkembang dan menyuburkan potensi kanak-kanak yang secara
menyeluruh dan seimbang meliputi segenap aspek perkembangan sama ada fizikal,
emosi, rohani, intelek dan sosial. Proses ini berupaya dicapai melalui persekitaran
pembelajaran yang kondusif, selamat dan ceria serta disokong oleh pelaksanaan aktiviti
yang kreatif, menyeronokkan dan bermakna. Dalam konteks ini, peluang yang sama rata
akan diberikan kepada semua kanak-kanak untuk memperkembangkan potensi diri
melalui penglibatan aktif dalam aktiviti yang dirancangkan.
Prinsip utama yang diguna pakai dalam KSPK adalah berdasarkan kepada
pendekatan dan kandungan pembelajaran yang relevan dengan peringkat perkembangan
kanak-kanak serta turut mengambil kira perbezaan potensi antara individu. Adalah
diharapkan melalui pelaksaaan KSPK akan memberi kesempatan kepada kanak-kanak
memperoleh konsep dan kemahiran asas secara holistik yang berupaya menjana asas
yang kukuh dalam proses kesinambungan pembelajaran di sekolah rendah kelak.
Awal Matematik membekalkan pengalaman awal matematik kepada kanak-kanak
berumur 4 hingga 6 tahun. Pengalaman matematik awal adalah penting kerana ia
merupakan asas untuk membantu murid menjalani kehidupan seharian dengan lebih
sistematik dan memudahkan murid memahami konsep matematik yang lebih tinggi.
Pengalaman yang diberikan adalah merangkumi pengetahuan tentang konsep pra nombor,
nombor, operasi nombor yang mudah, nilai wang, konsep waktu, bentuk dan ruang.
Guru hendaklah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran secara tersusun bagi
mencapai standard pembelajaran yang dihasratkan dan memastikan pengalaman
pembelajaran yang bermakna, menggembirakan, berkesan serta memberi motivasi kepada
murid untuk belajar.

 Konsep Pra Nombor 
Kemahiran pranombor merupakan kemahiran yang paling awal yang perlu
diperkenalkan kepada kanak- kanak sebelum memperkenalkan murid dengan konsep
nombor. Pendedahan awal konsep pra nombor pada seawal usia kanak-kanak adalah
penting bagi membina sikap positif terhadap Matematik. Pendekatan yang dirancang rapi
sesuai untuk membantu kanak-kanak untuk membina kemahiran numerasi. Kanak- kanak
memerlukan banyak pengalaman “hands-on” dan “menyebut” sebelum kemahiran
menulis nombor. Seawal umur 2 tahun, kanak-kanak telah mula mengajuk patah-patah
kata yang didengar di sekelilingnya. Contohnya “satu”, “dua”, “tiga” dan seterusnya.
Konsep pranombor dalam pendidikan prasekolah terbahagi kepada beberapa bahagian
iaitu :-
i. Pengelasan
ii. Perbandingan
iii. Seriasi
iv. Padanan satu dengan satu
v. Pola
vi. Keabadian

Pengelasan 
Pengelasan merupakan pengumpulan objek konkrit dan semi konkrit berdasarkan
ciri-ciri yang jelas. Tujuannya untuk memastikan murid dapat membezakan dan
mengumpul objek berdasarkan kesamaan dan perbezaan. Klasifikasi objek tersebut boleh
dilakukan berdasarkan kepada :-
a) Satu ciri ( contohnya : warna, saiz, bentuk)
b) Dua ciri ( contohnya : warna dan bentuk, warna dan saiz )
c) Tiga ciri ( contohnya : warna, bentuk dan saiz )
d) Negatif ( contohnya : objek yang tidak terdapat dalam kumpulan tertentu )
Aktiviti pengelasan adalah proses yang penting bagi membentuk konsep nombor. Oleh
itu, prses pengelasan perlu melalui beberapa tahap iaitu :-
a) Memilih dan membanding
b) Mengumpul
c) Memilih semula
d) Mengasingkan kumpulan
e) Memilih objek berdasarkan fungsi, kegunaan atau konsep
 Perbandingan
 Proses mengaitkan antara dua benda menggunakan ciri tertentu sebagai asas
perbandingan (Gibbs dan Castadena, 1975). Perbandingan berlaku apabila kita
membandingkan ciri- ciri kuantitatif dan kualitatif dua objek. Tujuannya adalah untuk
memastikan murid- murid menguasai konsep yang selalu digunakan dalam perbandingan
seperti banyak, lebih kurang dan lebih tinggi. Contoh perbandingan digunakan ialah :-
Ukuran ( Panjang : Pendek , Tinggi : Rendah , Tebal : Nipis )
Saiz ( Besar : Kecil )
Berat ( Berat : Ringan )
Bilangan ( Banyak : Sedikit )

Seriasi 
Seriasi merupakan susunan lebih daripada dua objek mengikut turutan
berdasarkan kriteria yang jelas. Tujuannya adalah untuk membolehkan murid mencari
pertalian antara satu objek dengan objek yang lain atau antara konsep matematik yang
lain. Kebolehan menyusun dan menertib adalah mengikut perkembangan konservasi dan
pengelasan. Ini menjadikan proses pembelajaran yang mereka lalui akan lebih bermakna.
Contoh seriasi yang biasa dilakukan adalah seperti berikut:
i) Menyusun mengikut pola urutan
Kecil  Besar , Nipis  Tebal , Rendah  Tinggi
 Pendek  Panjang , Sempit  Luas
ii) Menyusun objek mengikut cirri bentuk, saiz, warna dan sebagainya.

 Padanan Satu Dengan Satu
 Padanan satu dengan satu adalah hubungan perkaitan satu dengan satu antara
objek yang sama atau berbeza. Proses memadan bermula daripada :
i) konsep memadan objek dengan objek mengikut warna, saiz, bentuk,
bilangan, pasangan dan sebagainya.
ii) konsep objek dengan nombor.
iii) konsep nombor dengan nombor.
Contoh padanan satu dengan satu adalah seperti berikut:
a. Memadan benda yang berpasangan yang sama (kasut)
b. Memadan benda yang berpasangan tetapi tidak sama (sudu dan garpu)
c. Memadan bilangan yang sama
d. Memadan bilangan objek dengan simbol nombor

Pola
 Salah satu aspek dalam Matematik adalah mengkaji pola. Contohnya dalam
kehidupan seharian kita, ada waktu siang dan ada waktu malam. Terdapat empat cara
bagaimana konsep pola boleh dikembangkan dalam diri murid:
a) Meniru pola
b) Menyambung pola
c) Melengkapkan pola
d) Membina pola sendiri

Keabadian 
Ketekalan (consistency) merupakan satu aspek yang boleh dikaitkan dengan jisim,
isipadu dan keluasan. Tujuan konsep keabadian diperkenalkan adalah untuk memastikan
murid- murid memahami ketekalan jisim dan isipadu walaupun diletakkan, disusun atau
diatur di tempat atau keadaan yang berbeza.

Wednesday, November 20, 2013

Sains kanak-kanak

SAINS

Isaac Asimov ”Sains adalah suatu proses eksperimen yang berterusan dan mencuba jawapan terhadap kejadian dan tindak balas yang berlaku di dalam persekitaran”.

Brewer,1995“Sesuatu yang boleh menimbulkan rasa ingin tahu,minat dan proses penyelesaian masalah”.

Sains adalah proses memerhati,berfikir, dan membuat perkaitan Antara satu tindakan dan kesan atau kejadian dan peristiwa.

Dalam pendidikan awal kanak-kanak,sains adalah satu proses pembelajaran yang dapat mengalakkan kanak2 memperoleh pengetahuan fakta sains ,mengalakkan perasaan ingin tahu,meneroka persekitaran,meramal,memerhati,menjalankan ujikaji dan membuat inferensi.

Objektif pembelajaran sains
  •  Meningkatkan kemahiran berfikir dan kemahiran sains
  •    Memperkembangkan sikap ingin tahu dan menyiasat
  •   Memperkembangkan kemahiran menyelesaikan masalahdalam kehidupan harian(Kurikulum Prasekolah Kebangsaan 2003)
  •  Membolehkan kanak-kanak meneroka dan menyiasat berbagai bahan dan fenomena dengan lebih luas
  • Membolehkan kanak-kanakterlibat secara aktif dlm proses sains
  • Mengalakkn kanak-kanak menggunakan pengetahuan fakta
  • Membantu kanak2 memahami cara kerja seorang ahli sains berkaitan dengan kehidupan harian.

Kaedah dan ciri pengajaran dan pembelajaran sains
  •   Sediakan meja ataupun sudut sains di dalam kelas.
  •       Rancang pembelajaran di dalam kelas-aktiviti
  •       Lawatan di sekitar kelas dan luar kelas
  •       Mengabung jalin dengan komponen pembelajaran lain-pengajaran bertema

 Kepentingan pembelajaran sains pada kanak2
  • Menyumbang dlm perkembangan intelek kanak2 (Harlan,1992).Sains    melibatkan pelbagai proses.
  •  Mengembangkan bahasa dan kefahaman semasa menerang dan merekodkan disamping meningkatkan kosa kata
  •  Meningkatkan daya ingatan dan kebolehan mengelaskan
  •  Mengukuhkan perkembangan social dan emosi di mana proses sains dapat mengalakkan interaksi,berkerja dlm kumpulan dan meningkatkan keyakinan diri contohnya semasa membuat eksperimen.
  •  Pengelibatan kanak2 dlm penerokaan,penemuan bnda baru dan penyelesaian masalah adalah sesuatu yg menyeronokkan.
  • Mendedahkan sikap berhati2 dan aspek bhya sesuatu objek.

Friday, November 1, 2013

Kasut tumit tinggi..

Gadis mana yang tidak mahu kelihatan bergaya apabila berhadapan orang ramai. Penampilan menarik dengan pakaian cantik, beg tangan mahal, solekan di wajah dan berkasut tumit tinggi.
Tunggu! Kenapa gaya menarik wajib dipadankan dengan kasut tumit tinggi? Adakah wanita yang memakai kasut rata berperwatakan membosankan?
Sebahagian wanita berpendapat, dengan menyarungkan kasut tinggi memberi lebih keyakinan terhadap diri. Apatah lagi pekerjaan yang memerlukan mereka bertemu orang ramai. Ada juga yang menganggap memakai kasut tumit tinggi akan membuatkan diri mereka kelihatan seksi, lebih tinggi dan menyerlah dalam kumpulan, malah tidak kurang juga mengatakan memakai kasut tumit tinggi membuatkan mereka lebih menawan serta anggun.

Tapi perlu diingat, tidak semua gadis suka kasut tumit tinggi. Ada yang gemarkan ‘sneakers’ dan kasut jenis bertapak rata kerana lebih mudah bergerak. Dan tidak boleh disangkal apabila makin banyak fesyen dan reka bentuk kasut dicipta untuk mempelbagaikan lagi gaya golongan jenis ini. Sama ada berjenama atau biasa, akan wujud daya penarik tersendiri.

Cukup hanya sepasang

Jika kasut tumit tinggi dikaitkan gaya elegan, tapi lain kisahnya dengan kasut tapak rata dan ‘sneakers’. Apapun, cita rasa setiap manusia berbeza-beza. Bagi mereka yang lebih meminati ‘sneakers’ atau kasut bertutup jenis bertali seperti kasut sukan, mereka mempunyai pandangan tersendiri mengenai gaya dan kenapa memilihnya. 

Pelajar yang juga pencinta kasut tapak rata jenis 'sneakers' , Izni Ain Fakhruddin, 23, berkata, dia menganggap kasut tumit tinggi sebagai aksesori bagi mereka yang lebih berusia. 

“Bagi saya, kasut tumit tinggi lebih sesuai bagi mereka yang berusia. Mungkin suasana kerja dan keinginan untuk nampak lebih sofistikated membuatkan mereka menganggap hanya kasut tumit tinggi penyelesaiannya. Tak bermaksud pelajar seperti saya tak perlukan kasut jenis ini tetapi cukuplah sekadar sepasang untuk dijadikan penyelamat ketika perlu.

“Walau kasar manapun perwatakan gadis dilabel ‘tomboy’ atau pengkid, saya yakin mereka akan tetap menyimpan sekurang-kurangnya sepasang kasut bertapak tinggi seperti ‘high heels’ atau ‘wedges’ untuk stok ketika keadaan memerlukan mereka memakainya seperti majlis konvokesyen dan sebagainya,” katanya.


Pilih selesa bukan gaya

Kasut tapak rata boleh dikatakan pesaing kepada kasut tumit tinggi. Jika tidak mahu kelihatan terlalu elegan, kasut tapak rata (flatshoe) dengan corak atau aksesori lain jadi pilihan. Ia boleh buatkan seseorang makin comel dan manis terutama apabila dipadankan dengan gaun paras lutut.

Disebabkan kasut jenis ini jadi pilihan kedua terbanyak dalam kalangan wanita, jadi wajarlah apabila ramai pereka kasut berlumba-lumba mengeluarkan rekaan terbaru. Bagi mereka yang kurang gemar kasut tapak tinggi, kasut ini dikatakan boleh membangkitkan keyakinan apabila digandingkan dengan pakaian sesuai. Tanpa mengira majlis formal atau tidak, kasut bertapak rata boleh disesuaikan di mana saja tidak seperti kasut tumit tinggi.

Bertanyakan kepada 10 orang gadis, rata-ratanya berpendapat kasut tumit tinggi membuatkan wanita nampak lebih bergaya, cantik dan yang penting lebih berkeyakinan. Mungkin juga faktor fesyen, media massa dan selebriti terkenal menggambarkan sebagai kasut tumit tinggi berada di tangga teratas, sekali gus mencipta persepsi kasut jenis ini perlu ada bagi setiap wanita.

Jika kebanyakan gadis seusia lebih menggemari kasut tumit tinggi, namun Farahida Anwar Syah, 21, pilihannya berbeza kerana lebih suka untuk memakai kasut tapak rata. Baginya dia lebih pentingkan keselesaan berbanding gaya. 

“Tak semestinya orang yang gemar pakai ‘flatshoe’ tak pandai bergaya. Bagi sesiapa yang cita rasa sama seperti saya, kami mengutamakan keselesaan walau dalam apa situasi sekali pun. Apa guna sanggup kejang kaki nampak terseksa semata-mata mahu kelihatan ‘ekstra’ cantik, tetapi hakikatnya terpaksa bertarung dengan kesakitan apabila pulang ke rumah,” katanya.

Penulis juga sama pendapat. Kasut jenis ini selesa dan kaki tidak akan sakit jika dipakai dalam jangka masa lama. Contohnya jika bertugas sebagai jurujual yang terpaksa berdiri selama lebih tujuh jam, tak wajar sekiranya kasut tumit tinggi jadi pilihan.


Gaya kasut tumit tinggi terhad

Tabiat memakai kasut tumit tinggi selalunya dipengaruhi keadaan sekeliling. Jika bekerja dalam suasana formal dan memerlukan anda berhias seperti eksekutif, tanpa sedar, kasut tumit tinggi akan semakin bertambah dalam koleksi kasut.

Ada berpendapat pemakaian kasut tumit tinggi membuatkan pergerakan seseorang terhad. Mungkin ada benarnya. Pandangan ini dikongsi jurujual atas talian, Husna Hassan, 27, dengan menjelaskan tidak ramai gadis remaja yang gemar mengenakan kasut tumit tinggi ketika ini memandangkan trend ‘boots’, ‘sneakers’ atau kasut jenis tapak rata lebih mengungguli pasaran.

Malah menurutnya, ‘flatshoe’ menjadi trend terkini dan ramai dalam kalangan pelanggannya juga banyak memesan kasut ini berbanding tumit tinggi.

“Saya sendiri gemarkan kasut tapak rata kerana lebih mudah nak berjalan dan kaki kurang sakit bila berjalan jauh. Walaupun berstatus penjual pakaian dan aksesori wanita, saya akui saya tergolong dalam kumpulan gadis yang kurang meminati kasut tumit tinggi.

“Banyak stok kasut yang didatangkan dari Korea dan China saya jual kepada pelanggan, tetapi kebanyakannya terdiri daripada kasut tapak rata. Penggayaan kasut tumit tinggi terhad, ia tak boleh dipakai ketika ke pasar borong, berjalan di taman atau ulang alik kerja dengan menaiki kenderaan awam,” katanya.


Jangan terlalu obses

Menurut kajian pakar kesihatan, kasut tumit tinggi direka untuk menolak dada ke depan dan punggung ke belakang sehingga spina dan pinggul terkeluar daripada kedudukan asalnya. Ia mampu menimbulkan masalah kesihatan bukan saja kepada kaki tetapi keseluruhan badan.

Disenaraikan beberapa kesan lain yang mungkin berlaku kepada mereka yang obses berkasut tumit tinggi:

Kasut tumit tinggi jika dipakai terlalu lama boleh menyebabkan kencing tidak lawas, masalah belakang dan tulang pinggul.

Ia juga boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian rahang, leher dan kepala, gangguan kitaran haid malah membawa kepada masalah kesuburan.

Berkasut tumit tinggi selama bertahun-tahun akan menyebabkan tendon Achhilles menjadi pendek hingga menyebabkan sakit tumit.

Memakai kasut tumit tinggi mengubah cara jalan seseorang dengan mengenakan pusat graviti ke atas bebola kaki dan meletakkan tekanan berlebihan sehingga 26 peratus pada lutut iaitu kes biasa osteoprosis.

Hasil kajian pakar pembedahan ortopedik dari Kolej Perubatan Baylor, Houston, Profesor Madya Dr. John Marymont, seseorang yang memakai kasut bertumit 2.5 inci memberi 50 peratus manakala kasut bertumit 3 inci memberi 76 peratus tekanan pada kaki.

Masalah lebih menyakitkan berkaitan pemakaian kasut tumit tinggi ialah neuroma iaitu kaki dipaksa masuk ke dalam kasut tumit tinggi yang ketat dan runcing di depan, ia kemudian akan menekan saraf dan tisu mula terbentuk di sekitar saraf yang menyebabkan kesakitan sehingga pembedahan mungkin perlu dilakukan untuk memulihkannya.

Kecacatan Haglunds juga sering dialami wanita berkasut tumit tinggi yang mana berlaku pembesaran tulang bahagian belakang kaki sehingga kaki bengkak, merah dan menyakitkan.

Masalah yang biasa berlaku ialah pergelangan kaki terseliuh kerana sukar mengimbang badan kerana memakai kasut tumit tinggi.

Thursday, October 31, 2013

Nak tahu pasangan yang setia??....

10 Ciri-Ciri Anda Mempunyai Pasangan Yang Setia

10 Ciri-Ciri Anda Mempunyai Pasangan Yang Setia | Setiap daripada kita mesti mahukan pasangan yang setia. Pasangan yang setia, pasti tidak akan menduakan kita walau apa keadaan sekali pun. Jadi, anda nak tahu apakah ciri-ciri pasangan yang setia? jom kita baca.
1.Orang yang mencintai kamu tidak pernah memberikan alasan kenapa ia mencintai kamu, yang ia tahu dimatanya hanya ada kamu satu²nya.
2. Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, dimatanya kamu selalu yang tercantik/tertampan walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah berlebihan.
3. Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, ia ingin tahu kegiatan kamu.
4. Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan sms seperti “slmt pagi”"slmt mlm”, walaupun kamu tidak membalas pesanannya.
5. Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada di dekatmu dan ingin menghabiskan hari2nya denganmu.
6. Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingati setiap kejadian yang ia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah lupa setiap detailnya, kerana saat itu adalah sesuatu yang berharga untuknya.
7. Orang yang mencintai kamu selalu mengingati tiap kata2 yang kamu ucapkan bahkan mungkin kata2 yang kamu sendiri lupa pernah mengatakannya.
8.Kalau kamu melihat handphone nya maka namamu akan menghiasi sbhgn besar “INBOX”nya.Ya ia masih menyimpan pesan dari kamu walaupun pesan itu sudah kamu kirim sejak berbulan2 bahkan bertahun2 yang lalu.
9.Dan jika kamu menghindarinya atau memberi reaksi penolakan, ia akan menyadarinya dan menghilang dari kehidupanmu walaupun hal itu membunuh hatinya. Karena yang ia inginkan hanyalah kebahagiaanmu.
10.Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan ia akan ada disana menunggumu karena ia tak pernah mencari orang lain. Ya…………ia selalu menunggumu…..
“Hai sekelian manusia, bertaqwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, daripadanya pula Allah menciptakan pasangannya, dan dari keduanya dikembangkan laki-laki dan wanita-wanita yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah dengan (menggunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain; dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah sentiasa mengawasi kamu.” (An-Nisa’: 1).

Wednesday, September 25, 2013

13 JAM A380



13 JAM A380

Hasil karya seni
Hasil penulisan Evelyn Rose..

Best giler baca Novel ni sampai terdetik dalam hati nak melihat sendiri akan keindahan dan kecantikkan MAS A380...perghhh memang cantik sangat...Mas A380 sudah lama ada,cuma kita tak mengetahui secara lanjut tentang kelebihan dan keselesaan yang terdapat dalam A380, melainkan yang kita sedia maklum bahawa ini adalah kapal terbang yang besar di negara kita dan mempunyai dua aras, iaitu aras pertama yng di duduki oleh kelas pertama dan kelas ekonomi manakala aras atas pula dimonopoli oleh business class dan Economy Class...

tak percaya?...ce korang tengok gambar ni?...

  





ni tangga nak naik tingkat atas....best tak?...dengan cahaya lampu yang malap ala-ala romantik gitu... :)



Yang ni pula business class...akak-akak Pramugari tu dengan senyuman yang manis menanti kehadiran penumpang-penumpang kapal memasuki dan mencari tempat duduk masing-masing...

yanh ni plakkk...tempat duduk First Class..nk taw y...kerusi tu boleh tukar jadi katil...best tak???..bestttt sgt...




skala saiZ Airbus A380 dengan Boieng 747...

sooo...u oulss..tgu apa lagi!!!!!...jom pakat ramai-ramai baca n cari novel 13 JAM A380..bila u uolss baca...seakan u uols merasai akan suasana di dalam Airbus A380...



Friday, September 6, 2013

Hiperaktif??...


HYPERACTIVE


Hiperaktif merupakan satu pola atau perilaku seseorang yang menunjukkan sikap tidak  pernah berdiam diri, payah untuk dikendalikan, tidak memberi perhatian dan akan bertindak mengikut kehendak dirinya sendiri yang disebut sebagai ADHD (Attention Deficit Hyperactive Disorders).

Anak hiperaktif selalu bergerak dan tidak pernah berasa puas dengan permainan atau barang mainan yang disukai oleh kanak-kanak lain yang seusia dengan mereka kerana perhatian kanak-kanak hiperaktif mudah beralih dari satufokus ke fokus yang lain. Mereka seakan-akan mencari satu permainan yang mampu menarik minat mereka tetapi mereka tidak pernah menemui permainan tersebut.Hiperaktif juga merujuk kepada kepayahan untuk mengawal diri sendiri supaya tidak melakukan perkara yang diluar kemampuan mereka. Contohnya ketika membuat keputusan dalam keadaan tertentu mereka tidak akan pernah memikirkan perkara tersebut dari sudut positif dan negatif sebaliknya mereka hanya melakukannya mengikut kehendak mereka sendiri.

Menurut kamus dewan edisi keempat telah mendefinasikan hiperaktif sebagai kanak-kanak yang terlampau cergas pergerakannya yang menyebabkan kanak-kanak tersebut sukar untuk dikawal. Hiperaktif juga merupakan satu masalah yang dialami oleh kanak-kanak. Kanak-kanak akan mengalami satu masa perkembangan yang memerlukan proses keseimbangan, pergerakan dan manipulasi. Keseimbangan merujuk kebolehan kanak-kanak mengekalkan kedudukan badan mereka relatif kepada tindakan graviti.Pergerakan adalah aspek yang berkaitan dengan tingkahlaku kanak-kanak tersebut.Manakala manipulasi adalah kemahiran kanak-kanak berhubung dengan objek di persekitarannya (Scrib, 2010).

Menurut Dr. Seto Mulyadi yang telah memberikan maksud tentang hiperaktif dengan mengatakan bahawa hiperaktif menunjukkan suatu pola perilaku yang menetap pada seorang anak. Perilaku ini ditandai dengan sikap tidak mahu diam, tidak dapat memberi tumpuan dan bertindak mengikut kehendak hatinya ataupun impulsif (Mohd Faldz Hj Ibrahim, 2007).

Menurut James Dabson pula dalam bukunya kendalikan ‘selagi mampu´ yang dipetik oleh Mohd Faldz Hj Ibrahim (2007) telah memberikan pengertiannya terhadap anak hiperaktif yang juga disebut hiperkinensis, kelainan kecil pada otak , kelainan impuls dan beberapa istilah yang lain mendefinisikan hiperaktif sebagai gerakan yang berlebihan dan tidak terkendali.


Bagaimana kita mengetahui seseorang kanak-kanak itu HIPERAKTIF?

Hiperaktif dikategorikan kepada tiga tahap iaitu kekurangan tumpuan, mengikut dorongan hati dan berkelakuan aktif.


Berkelakuan terlalu aktif
Tahap aktiviti motor yang tinggi iaitu sentiasa bergerak ke sana ke mari, berlari tanpa rasa penat, tidak boleh duduk diam dan sentiasa gelisah. Kanak-kanak yang berkelakuan seperti suka berlari, memanjat perabot dan tidak boleh berdiam diri juga tergolong sebagai kanak-kanak hiperaktif.
Kurang tumpuan
Tidak boleh menumpukan perhatian pada guru di sekolah atau tadika dan tidak berupaya menghabiskan tugas diberikan atau aktiviti permainan. Biasanya, mereka mudah beralih pandangan dari satu perbuatan ke perbuatan lain dan sering kali tidak mendengar apabila orang cuba bercakap dengannya. Mereka selalunya tidak boleh duduk bermain dengan lama seperti kanak-kanak lain.
Mengikut dorongan hati

Tingkah laku impulsif dan memenuhi kehendak diri dengan segera. Biasanya, mereka tidak suka menunggu giliran dalam permainan dan suka mengganggu orang lain. Tindakannya di luar kawalan, cepat berubah melakukan sesuatu dan tidak mengikut arahan.


Masalah ADHD cenderung berlaku pada kanak-kanak lelaki berbanding perempuan. Kekurangan tumpuan dan hiperaktif dalam kalangan kanakkanak menyebabkan mereka lewat menerima pelajaran dan membantutkan pencapaian pendidikan. Masalah ini kerap alami kanak-kanak prasekolah dan ia boleh menjejaskan pencapaian bidang pelajaran pada peringkat permulaan.
Kaedah rawatan dan cara menangani Cuba rawat perilaku hiperaktif menggunakan kaedah pengurusan emosi yang berkesan, seperti tidak meninggalkannya bersendirian bergaul dengan kanak-kanak lebih muda. Ada kemungkinan dia akan melakukan kekerasan seperti mencederakan kawan dan diri sendiri.
Jauhkan alatan berbahaya dan tajam supaya dia tidak mencederakan dirinya sendiri, tegur dan elak menunjukkan perbuatan kasar kerana kanakkanak hiperaktif mudah meniru pelakuan ibu bapanya.
Ibu bapa perlu tahu bahawa kanak-kanak ini memerlukan perhatian, kasih sayang yang lebih dan jangan merendah-rendahkan dirinya di depan orang lain hingga dia terasa tidak disayangi.Hal ini boleh memburukkan keadaan dan berisiko membuatkan kanak-kanak ini bertindak di luar kawalan.
Lazimnya, kanak-kanak hiperaktif melakukan sesuatu tanpa memikirkan orang lain di sekelilingnya, cuma ikut hatinya saja dan suka bermain bersendirian.Jika tidak diubati, berkemungkinan penyakit ini akan berterusan hingga mereka dewasa. Mainkan tanggungjawab anda sebagai ibu bapa dan lakukan yang terbaik buat anak anda. 
Antara sikap kanak-kanak hiperaktif
*  Degil
*  Suka membantah
*  Suka melanggar peraturan terutama di sekolah
*  Mudah leka dan tidak memberi tumpuan terhadap sesuatu hal

*  Sering kali merasa tidak puas hati
*  Sering tertekan
*  Menghadapi masalah dalam pelajaran dan hubungan sosial
              *  Cepat takut dan risau


Faktor yang menyebabkan HIPERAKTIF..
1.  Faktor neurologi
Hiperaktif lebih kerap didapati pada bayi yang lahir dengan masalah pralahir seperti proses bersalin yang terlalu lama, keadaan bayi semasa lahir yang tertekan, lahir dengan forcep dan lain-lain kesulitan yang bersangkutan dengan ibu yang hamil seperti ibu mempunyai tekanan darah tinggi, bengkak kaki dan kandungan protein yang tinggi dalam air kencing. Di samping itu, faktor-faktor yang bersangkutan dengan bayi dan ibu yang berpengaruh dalam melahirkan anak yang Hiperaktif, misalnya bayi yang lahir rendah berat badan, ibu yang masih muda, ibu merokok dan minum alkohol.
2.  Faktor makanan
Bahan kimia yang terdapat dalam bahan makanan dipercayai boleh menyebabkan symptom ini, contohnya bahan pengawet, bahan pewarna dan gula tiruan. Kanak-kaank yang terdedah secara berpanjangan kepada bahan makanan yang beracun juga didapati cenderung menunjukkan ADDH. Ada juga ibu bapa yang melaporkan bahawa gula juga mempunyai kesan terhadap anak-anak mereka yang Hiperaktif.
3.  Faktor alam sekitar
Pencemaran alam sekitar seperti takat radioaktif yang tinggi di udara, industri pelebur bateri dan industi yang menggunakan bahan kimia yang berbahaya boleh meningkatkan kadar hiperaktif kanak-kanak. Ini disebabkan kerosakkan otak yang berlaku. Contohnya kanak-kanak yang terdedah kepada cat yang mengandungi timah di bangunan-bangunan lama dan kilang-kilang radioaktif yang menyebabkan darah kanak-kanak yang berkenaan mempunyai timah dan raksa. Darah ini kemudiannya akan mengalir ke otak yang akhirnya menyebabkan kanak-kanak mengalami simptom ini.
4.  Faktor keluarga
Faktor genetik mungkin berpengaruh, misalnya ibu bapa yang pada masa dulu hiperaktif berkemungkinan besar akan menurunkan kepada anaknya sifat hiperaktif itu. Ada kajian yang menunjukkan bahawa 10% dari ibu apa yang mempunyai anak yang hiperaktif mengakui bahawa mereka juga hiperaktif sewaktu kecil.
Ada juga ibubapa yang kurang memberi kasih sayang kepada anak-anak mereka,malah ada yang terlalu mengawal. Ini akan menyebabkan anak rasa kurang yakin, tertekan, tidak bergaul dan sering menyalahkan diri. Ada juga ibu bapa yang terlalu banyak memberi hukuman fizikal kepada kanak-kanak sehingga menjadi agresif dan hiperaktif.

Sebagai ibu bapa, apabila menyedari kanak-kanak terlalu hiperaktif adalah penting untuk membawa anak ke klinik. Pecegahan lebih penting daripada rawatan. Kanak-kanak yang sudah sampai ke tahap yang ditakrifkan sebagai “sindrom hiperaktif” merupakan peringkat yang rumit untuk dirawat. Penilaian komprehensif perlu dijalankan bagi rawatan yang terperinci dan pemeriksaan fizikal serta penilaian perkembangan intelek dan emosinya. Kaunseling yang intensif diperlukan untuk meningkatkan kemampuan ibu bapa melatih dan mengendalikan rawatan anak seperti yang telah disyorkan oleh para professional di klinik. Ianya juga memerlukan kesabaran, pengorbanan, masa, tenaga dan kewangan. Kemahiran mengendalikan terapi perlu dikuasai dan perhubungan yang rapat dengan pakar-pakar yang terlibat perlu dijalankan. Setiap kanak-kanak hiperaktif memerlukan program rawatan yang tersendiri bergantung kepada kekuatan dan kelemahan yang ada padanya.
Ada juga yang memerlukan latihan pengubahsuaian tingkah laku (behavioural modification therapy), terapi makanan, dan ubat untuk mengurangkan keresahan bergantung kepada keperluan. Suasana sekeliling kanak-kanak yang sunyi yang meresahkan mereka diubah dengan adanya orang yang boleh memberi perhatian kepada mereka. Sebaliknya suasana sekekliling yang bising dan tak tenteram serta kemas hendaklah diubah mengikut kesesuaian kanak-kanak.
Adalah paling penting bagi ibu bapa untuk mempertingkatkan ilmu, yakni membantu memahami jiwa anak dan menyedari dengan lebih mendalam kebolehan dan kelemahan anak. Sikap negatif anak hendaklah dikikis.
Kanak-kanak juga perlu diberi kebebasan yang terkawal. Ini akan memberi rasa percaya pada diri kank-kanak tersebut dalam melaksanakan sesuatu. Ia akan diberi kesempatan untuk menentukan cara ia bermainatau cara ia menyelesaikan tugas, misalnya jangan beri permainan yang sukar pada kanak-kanak hiperaktif kerana mereka mudah hilang sabar, tertekan dan ini akan mematikan semangatnya.
Sewaktu dalam persekolahan pula, guru boleh membantu dengan mengajar kank-kanak hiperaktif tumpukan perhatian lebih lama, belajar membaca dan menulis serta berbahasa dengan baik. Guru harus sedar bahawa kanak-kanak hiperaktif cenderung untuk rasa cemas, kecil hati, mudah mengalami gangguan psikosomatik seperti sakit perut dan sakit kepala.
Guru juga boleh mengadakan kelas pemulihan bagi kanak-kanak hiperaktif. Dengan cara ini, guru dapat memberi perhatian yang cukup untuk menangani masalah kanak-kanak tersebut. Perkembangan kanak-kanak hiperaktif akan beransur-ansur  baik sekiranyan diberi didikan yang betul.